2015. február 16., hétfő

Narancslekvár.




Idén is végigsöpört a blogokon a narancslekvár főzési láz, és most már én sem szerettem volna kihagyni. Évek óta készülök narancslekvárt főzni, de a recepteket olvasgatva, számomra túl macerásnak bizonyult eddig. Igen, csakis eddig, mert én kicsit leegyszerűsítettem a folyamatot, viszont a lekvár így is nagyon, de nagyon finomra sikerült. Először is a narancsokat meleg, enyhén almaecetes vízben mostam meg. (Tudom most sokan felkiáltanak hogy "bio" narancsból kel főzni!!! Na, aki tudd nekem olyan helyet, piacot mutatni ahol "bio" narancsot árulnak, méghozzá megfizethető áron, azelőtt megemelem a kalapom. :) Különben meg gyerekkoromban sem volt "bio" narancs, mégis itt vagyok (vagyunk). ) Tehát megmostam, majd egyszerűen kiskanállal kivájtam a narancshúst, így a fehér, keserű része nem került bele. Aztán addig főztem míg a türelmem el nem fogyott, és mivel nem volt éppen itthon dzsemesítő, így egyszerűen kukoricakeményítővel besűrítettem.  A lekvár így kb egy óra alatt elkészült, és olyan finom, hogy már egy újabb adag főzésén gondolkodom. (persze az már egy jóval nagyobb adag lesz majd 😉 ) Amennyiben nagyobb adagot főzünk, és záros határidőn belül nem fogyasztjuk el, akkor mindenképpen dzsemesítővel készítsük el a lekvárt!!!





Hozzávalók 4 db 3,5 dl üveghez:

2 kg narancs
1 db citrom
60 dkg cukor (ízlés szerint többet is tehetünk)
4 cs vaníliás cukor
1 kk őrölt gyömbér
2 db csillagánizs
6-8 db szegfűszeg
1 tk őrölt fahéj
3 dl víz
2 ek kukoricakeményítő (v. 1/2 cs dzsemesítő)





A narancsot és a citromot meleg vízben, jó alaposan mossuk meg. (én egy dörzsis szivaccsal alaposan megsikáltam)

Ezután 4-5 db-ot vékonyan hámozzunk meg a krumplihámozóval úgy, hogy a fehér részéből ne maradjon rajta. Ezután a narancshéjat éles késsel, vágjuk fel zsülienre, majd tegyük bele egy edénybe. 

Öntsük fel a vízzel, adjuk hozzá a cukor felét, a szegfűszeget, őrölt fahajat, a csillagánizst, és az őrölt gyömbért, majd néha megkeverve, főzzük 20 perc alatt sziruposra.

Közben a narancsokat vágjuk félbe, majd egyesével szedjük ki a narancshúst. 
Én éles késsel bevágtam a közepén, ahol a fehér része található, majd egy kiskanál segítségével vájtam ki. Így a keserű, fehér része nem került a narancshús, és narancslé közé. 

Az elkészült szirupból szedjük ki a csillagánizst és a szegfűszeget, majd öntsük hozzá a kivájt narancshúst. Ezután nyomjuk bele a citromlevet, adjuk hozzá a maradék cukrot és a vaníliás cukrot, majd kevergetve főzzük kb. 30 percig.

A kukoricakeményítőt (v. dzsemesítőt) keverjük simára egy kevéske vízzel, majd állandó keverés mellett csorgassuk hozzá a lekvárhoz. Kézi habverővel keverjük alaposan össze, majd pár perc alatt főzzük sűrűre. 

Végül az elkészült lekvárt, még forrón merjük bele az előkészített üvegekbe, zárjuk le, majd szobahőmérsékleten hagyjuk kihűlni.





Az elkészült narancslekvár nagyon finom. Felhasználhatjuk süteményekbe, de pl. ízlés szerint egy szelet pirítós kenyérre kanalazva is fogyaszthatjuk reggelire.


12 megjegyzés:

  1. Nekem a fiam a Lidlben vett bio narancsot, 399.- ft 1 kg.Amúgy a héját nem tetted bele?
    Marika

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Így jár az ember, ha nem olvassa el rendesen, butákat kérdez, bocsi!!
      Marika

      Törlés
  2. Köszi, hogy épp most tetted ide a receptet, mert én is készülök, hogy készítek egy adag lekvárt narancsból!

    VálaszTörlés
  3. Válaszok
    1. Nyanyus, érdemes időt szentelni rá, mert nagyon finom!!! Én már a 3. adagot főzöm. :)

      Törlés
  4. Most került elém ez a recept és mivel téli hidegben is kell valamivel foglalatoskodni én is nekiálltam narancslekvárt főzni.4 db szép nagy narancsból,ami 87o gr volt egy citrommal.Csak próbaképpen.Most hűl a konyhaasztalomon.Finom illat terjengett és kóstolásra is finom,köszönöm a receptet!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves anyu! Köszönöm hogy nekiálltál a recept alapján lekvárt főzni....a finom illat után biztosan a lekvár is finom lesz. Én nagyon szeretem, és egyszerre nem főzök sokat, mert különben nem tudnám megállni, hogy ne egyem meg. :)

      A másik kedvencem a narancsos sütőtöklekvár.... belinkelem, hátha kedvet kapsz hozzá. :)

      https://gizi-receptjei.blogspot.com/2017/01/narancsos-fuszeres-sutotoklekvar.html

      Törlés
  5. Igen azt is olvastam,lehet az lesz a következő,mert van még egy szép érett sütőtök,ami felhasználásra vár :) Nagyon jók a receptjeid. Ölellek: Ági

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Ági! Nem fogod megbánni ha elkészíted, mert az is nagyon finom.
      Szép hétvégét kívánok! Szeretettel ölellek: Gizi

      Törlés
  6. Ezt a receptet én is kipróbálóm.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon finom, nyugodtan próbáld csak ki. Én sokat nem főzök egyszerre belőle, mert azért nem áll el olyan hosszan mintha rendes lekvár lenne pl. sárgabarackból.

      Törlés